View all news

Byggstart för lägenheterna i BRF Årummet i hjärtat av Falun

March 15, 2018
Nu är det klart för byggstart av de 19 nya lägenheterna i BRF Årummet, i korsningen Falugatan – Östra Hamngatan, i hjärtat av Falun. Startdatum för projektet blir den 3 april och totalentreprenör blir bygg- och anläggningsföretaget PEAB. Beräknad inflyttning är satt till andra kvartalet 2019.

Fastighetsägaren Diös lanserade projekt BRF Årummet i slutet av förra året och har sedan dess, via Svensk Fastighetsförmedling i Falun, sålt större delen av lägenheterna. Lägenheterna är i huvudsak 3:or men det finns även några 2:or och 4:or. Bostaden som är högst upp i huset bjuder på 3,6 meter i takhöjd och en terrass på 42 kvadratmeter. Samtliga lägenheter har generösa ljusinsläpp samt terrasser eller balkonger.

- Efter intensivt arbete med att göra klart för byggstart känns det fantastiskt att komma igång med byggnationen. Det känns också riktigt bra att påbörja samarbetet med PEAB som entreprenör i projektet. Med syfte att bidra till ökad rörelse i Faluns centrum genom fler bostäder, ska vi försöka genomföra bygget så smidigt som möjligt, säger Mikael Hedh, affärschef, Diös Dalarna.

- Vi ser fram emot att få uppföra dessa lägenheter, i ett unikt centralt läge i Falun. Vår platschef, heter Malin Söderlund, och hon kommer med sin erfarenhet att kunna driva byggnationen tryggt och enligt plan, säger Stefan Ors, arbetschef PEAB.

Arkitekterna som står bakom Årummet är Tirsén & Aili Arkitekter. Mondo Arkitekter i Falun, med Kristinn Björgvinnsson i spetsen, har hanterat utformning och anpassningar. Uppdraget för försäljningen av lägenheterna har Svensk Fastighetsförmedling i Falun.

Läs mer om BRF Årummet på:

För ytterligare information vänligen kontakta:
Mikael Hedh, affärschef, Diös Dalarna
E-post: mikael.hedh@dios.se